جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ورود | ثبت نام

افزایش ترافیک سایت

افزایش ترافیک سایت با استفاده از تکنیک‌های سئو

اگر بخواهیم سه گزینه مهم برای افزایش ترافیک وب سایت نام ببریم بی‌تردید یکی از آنها بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو خواهد بود. در طول روز جستجوهای بسیار زیادی در موتورهای جستجو و به‌ویژه گوگل انجام می‌شود و کاربران با کلیک روی نتایج نمایش داده شده وارد سایت موردنظر می‌شوند. بنابراین هر چه سئوی بهتری داشته باشید و در نتایج صفحه اول گوگل قرار بگیرید، باید منتظر افزایش ترافیک سایت خود باشید.

۱- بهترین صفحات رقبایتان را پیدا کنید

هر چه اطلاعات بیشتری درباره استراتژی سئوی رقبایتان داشته باشید، عملکرد وب‌سایتتان می‌تواند بهتر شود. وقتی زمان صرف می‌کنید تا روش‌هایی را که موجب موفقیت وب‌سایت‌های رقیب در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) شده‌اند، بشناسید، آنگاه بینش و قدرت آنالیز متفاوتی کسب می‌کنید و می‌توانید با درک دلیل موفقیت یک روش خاص، از این آگاهی به نفع خودتان استفاده کنید.

یک نقطه شروع مؤثر این است که بهترین صفحات وب‌سایت هر یک از رقبا را پیدا کرده و از این طریق، منشأ ترافیک ورودی و عوامل موثر و پیش‌برنده در آنها را بشناسید. تجزیه‌وتحلیل بهترین صفحات رقبا، اطلاعات ارزشمندی را درباره موضوعاتی نظیر موارد زیر در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • شکاف‌های محتوایی/ کلیدواژه‌ای
  • شکاف‌ها و نواقص مرتبط با لینک‌ها
  • فرصتی برای بهبود محتوای فعلی
  • ناکارآمدی کلیدواژه‌ها
بهترین صفحات رقبایتان را پیدا کنید.

اما چطور بهترین صفحات رقبا را شناسایی کنید؟ اصلاً کار سختی نیست! می‌توانید به سراغ ابزار SEMrush Organic Research tool رفته و URL یکی از رقبایتان را در آن وارد کنید.با انجام این کار، ابزار SEMrush تخمینی از ترافیک ارگانیک آن وب‌سایت و همین‌طور یک دید کلی نسبت به عملکرد آن را نمایش می‌دهد؛ اما این کافی نیست و شما به بینش عمیق‌تری در این خصوص نیاز دارید.بنابراین زبانه یا تبِ Pages را باز نموده و آن را بر اساس ترافیک مرتب کنید. با انجام این کار خواهید دید که کدام‌یک از صفحات وب‌سایت رقیب، از نظر جذب ترافیک ارگانیک، بهترین عملکرد را دارند؟

به همین سادگی می‌توانید صفحات قدرتمند رقبا را شناسایی کنید. حالا باید با درک اینکه چرا این صفحات، این‌قدر قوی هستند و شما چطور می‌توانید با ایجاد یک استراتژی مناسب، بخشی از ترافیک آن‌ها را به سوی وب‌سایت خودتان هدایت کنید، بینش عمیق‌تری نسبت به ماجرا پیدا کنید.این کار را به‌مثابه یک آنالیز فرصت یا میانبر در نظر بگیرید. میانبری که کمکتان می‌کند به جای شروع کار با تحقیق روی کلیدواژه‌ها، متوجه شوید که با توجه به عملکرد رقبا، در چه جنبه‌هایی می‌توانید به برتری‌های بزرگ و ارزشمند دست پیدا کنید؟ ضمناً استفاده از این روش کمکتان می‌کند تا وب‌سایت‌های جدیدی را به‌عنوان رقیب کشف کنید که تا قبل از این، احتمالاً فکر نمی‌کردید رقیبتان باشند!

به تب یا زبانه‌ی Competitors در ابزار SEMrush بروید. این قسمت علاوه بر نمایش فهرستی از دامنه‌های رقیب، اطلاعاتی را درباره تعداد کلیدواژه‌های مشترک و ترافیک تخمینی در اختیارتان قرار می‌دهد. سپس می‌توانید هر یک از این دامنه‌ها را به‌طور جداگانه تجزیه‌وتحلیل نموده و به‌این‌ترتیب، نسبت به صفحاتی که بهترین عملکرد را در صنعت شما دارند، بینش دقیق و جامعی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: “کتاب20 استراتژی سئو محلی که اکنون باید بدانید” داشته باشیم؟

۲- استراتژی محتوایتان را بر مبنای آنالیز شکاف کلیدواژه‌ها ایجاد کنید

وقتی زمان ایجاد و تدوین استراتژی محتوا می‌رسد، معمولاً روی دو حوزه اصلی باید تمرکز کنید:

  • بهینه‌سازی محتوای فعلی
  • تولید محتوای جدید

ازآنجایی‌که بهینه‌سازی محتوای فعلی، اغلب مؤثرترین نقطه برای شروع کار است (به‌هرحال، مشاهده منافع حاصل از بهبود محتوایی که قبلاً ایندکس شده در مقایسه با محتوای کاملاً جدید، به‌مراتب آسان‌تر و سریع‌تر است)، اکثر وب‌سایت‌ها پس از مدتی به مرحله‌ای می‌رسند که همه محتوایشان را بهینه‌سازی کرده‌اند.در مرحله دیگر، شما باید تلاشتان را معطوف به تولید محتوای جدید کنید. اما انجام کورکورانه و عاری از بینش این کار، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در بحث سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت است. شما باید فرایند تولید محتوا را با در نظر گرفتن اهداف مشخص آغاز کنید و برای تولید هر محتوا، توجیه و دلیلی قانع‌کننده داشته باشید. این بدان معناست که باید با صرف زمان کافی، یک استراتژی هوشمندانه برای تولید محتوای جدید ایجاد و تدوین کنید.

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای پیشبرد پلن محتوایتان، تحلیل شکاف کلیدواژه‌ها یا شکاف کلمات کلیدی است. این کار کمکتان می‌کند تا کلیدواژه‌های مهمی را که رقبایتان در SERP برای آن‌ها جایگاه گرفته‌اند (و شما نگرفته‌اید) بشناسید. با این بینش، می‌توانید محتوایی را با محوریت این کلیدواژه‌ها و موضوعات مرتبط با آن‌ها خلق نموده و به‌این‌ترتیب، شکاف‌های کلمات کلیدی را در وب‌سایتتان پُر کنید.

افزایش ترافیک سایت

بیشتر بخوانید: “کتاب چگونه به رتبه برتر گوگل دست یابیم؟”

۳- از روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) برای گرفتن بک لینک‌های معتبر استفاده کنید

چگونگی گرفتن بک لینک‌های مناسب، یکی از بزرگ‌ترین چالش در بحث سئوی سایت است.بک‌لینک‌ها یکی از سه فاکتور اصلی در رتبه‌بندی صفحات توسط گوگل هستند. هرچند استراتژی‌های زیاد و متنوعی برای ایجاد بک لینک وجود دارند که می‌توانند به وب‌سایت شما در گرفتن لینک‌های مرتبط و مفید کمک کنند اما واقعیت این است که حصول نتیجه مؤثر و دلخواه به‌واسطه بسیاری از این استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها، دشوار است.اگر به دستورالعمل گوگل درباره طرح لینک (Link Schemes) مراجعه کنیم، به‌وضوح متوجه توصیه‌های آن می‌شویم:

بهترین راه جلب نظر وب‌سایت‌های دیگر برای ایجاد لینک‌های مرتبط و باکیفیت به وب‌سایت شما و بهبود وضعیت سئو خارجی سایت ، تولید محتوای منحصربه‌فرد و مناسب است که به‌طور طبیعی می‌تواند، در فضای اینترنت، محبوبیت پیدا کند. تولید محتوای خوب، نتایج مثبتی در پی دارد: محتوای خوب، مطالبتان را به لینک های سردبیری (Editorial) تبدیل می کنند و بنابراین هر چقدر محتوای مفید بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد دیگری آن محتوا را برای خوانندگانش، ارزشمند بداند و به آن لینک دهد.

 از روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) برای گرفتن بک لینک‌های معتبر استفاده کنید

ناگفته نماند که اگر مدیر یا صاحب یک وب‌سایت دیگر، محتوایتان را باارزش تلقی کند و بدون درخواست شما به مطلبتان لینک دهد، به آن لینک، لینک سرمقاله‌ای یا سردبیری می‌گوییم.یکی از تاکتیک‌هایی که می‌تواند به شما در گرفتن لینک‌های سردبیری مناسب از طریق خلق محتوای عالی کمک کند، روابط عمومی دیجیتال (DPR) است.این تاکتیک را مانند خلق و ترویج محتوای مفید بین سردبیران، روزنامه‌نگاران و ناشرانی در نظر بگیرید که در مقالاتشان به موضوعات مرتبط با محتوای شما می‌پردازند و به محتوای شما لینک می‌دهند. اینفوگرافی‌ها، مطالعات تحقیقاتی، ابزارها و جداول محاسباتی و همین‌طور بینش‌های تخصصی مثال‌هایی در این ارتباط هستند.

در اینجا باید ذهنیت روابط عمومی را با رویکرد مبتنی بر سئو اجرا و پیاده‌سازی کنید. روابط عمومی دیجیتال، صرفاً به معنای تهیه یک محتوای تبلیغاتی در قالب یک بیانیه مطبوعاتی (مثل ریپورتاژ آگهی‌ها) نیست بلکه به معنای خلق و ترویج محتوایی ارزشمند است که بر مبنای یک استراتژی منسجم و یاری‌دهنده‌ ایجاد شده و به معنای واقعی، ارزش لینک دادن داشته باشد. یک محتوای مناسب می‌تواند تعداد زیادی لینک سردبیری برایتان ایجاد کند . لینک‌هایی که می‌توانند در معرض دید شمار زیادی از مشتریان یا مخاطبان بعدی شما در فضای آنلاین قرار گرفته و آن‌ها را به سوی وب‌سایت شما هدایت کنند.مزایای روابط عمومی دیجیتال، صرفاً به لینک گرفتن از منابع دیگر محدود نمی‌شود و برخی از مزایای دیگر آن عبارت‌اند از:

  • هدایت ترافیک ارجاعی
  • ایجاد تعامل اجتماعی
  • افزایش آگاهی برند
  • مواجه با مشتریانی که در حال استفاده آنلاین از محتوایتان هستند
  • افزایش فروش

۴- نرخ کلیک ارگانیک وب‌سایتتان را با استفاده از تست PPC بهبود دهید

CTR یا همان نرخ کلیک، یکی از عوامل دیگر در رتبه‌بندی صفحات است که شما باید آن را بهینه‌سازی کنید. اما بگذارید در ابتدا، عناصری را که می‌توانند روی نرخ کلیک وب‌سایت شما تأثیرگذار باشند، تفکیک کنیم. این عناصر به‌طورمعمول عبارت‌اند از:

  • تگ عنوان
  • توضیحات متا
نرخ کلیک ارگانیک وب‌سایتتان را با استفاده از تست PPC بهبود دهید

حداقلش این است که این دو عنصر، از مواردی هستند که شما می‌توانید کنترل خوبی روی آن‌ها داشته باشید. اما سؤال اینجاست که ایجاد و استفاده از کدام تگ عنوان و توضیحات متا می‌تواند به بالاترین نرخ کلیک منجر شوند؟شما هستید که باید این را امتحان کنید!با وجود اینکه می‌توانید این کار را در مدت‌زمان طولانی‌تر، از طریق ایجاد برخی تغییرات و ارزیابی نتایج حاصل از اِعمال آن‌ها انجام دهید، اما می‌توانید متغیرهای دیگری را هم وارد ماجرا کنید. اگر نمی‌خواهید برای دستیابی به بهترین نتیجه، زمان زیادی منتظر بمانید، می‌توانید برای ارزیابی تگ‌های عنوان و توضیحات متا از تست PPC استفاده کنید.

حتی اگر یک کمپین تجاری PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) را راه‌اندازی و اداره نکرده‌اید (یا به آن نیازی ندارید)، باز هم ارزشش را دارد که با هدف ارزیابی ترکیبات مختلفی از عناوین و توضیحات متا، بابت ایجاد چند تبلیغ برای مجموعه‌ای از صفحات وب‌سایتتان، کمی هزینه نموده و از این طریق به داده‌های ارزشمندی درباره عبارات و عناوین کلیدی دست پیدا ‌کنید.در اینجا باید از تنظیم و اجرای درست آزمایش‌هایی که انجام می‌دهید، اطمینان حاصل کنید تا بتوانید ببینید که کدام ترکیب از تگ‌های عناوین و توضیحات متا، بیشترین تأثیر را در CTR یا همان نرخ کلیک وب‌سایت دارند؟

  1. برای تعیین بهترین تگ عنوان، حداقل سه عنوان مختلف را با توضیحات متای مشابه امتحان کنید.
  2. برای تعیین بهترین توضیحات متا، حداقل سه توضیح متای متفاوت را با تیتر یا عنوان مشابه امتحان کنید

تا زمانی که تبلیغاتتان، کلیک‌های کافی بگیرند، می‌توانید با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از عملکرد آن‌ها، تگ‌های عنوان و توضیحات متایتان را بازنویسی کرده و از این طریق، نرخ کلیک ارگانیک وب‌سایت را به طور مستمر بهبود دهید.

۵- بخش People Also Ask (مردم همچنین می‌پرسند) را بهینه سازی کنید

صفحه نتایج موتورهای جستجو در سال ۲۰۲۰ و بعد از آن، صرفاً به همان ده لینک آبی‌رنگی که در صفحه اول می‌آیند، خلاصه نمی‌شود و سئو کاران باهوش باید تلاش کنند تا از قابلیت‌های مختلفی که در SERP وجود دارند، نهایت استفاده را ببرند.با استناد به SEMrush Sensor، به‌طور میانگین، حالا ۴۰ الی ۴۲ درصد صفحه نتایج جستجوها هم از کامپیوتر و هم از موبایل، دارای بخش PAA هستند. بخش “Poepe Also Ask” درواقع همان سؤالاتی هستند که در  قالب یک کادر در SERP نشان داده می‌شوند.توجه به بخش PAA دلایل زیادی دارد که در اینجا چند مورد از مهم‌ترین این دلایل را ذکر می‌کنیم:

  • به‌واسطه این بخش، شما می‌توانید در صفحه اول SERP، دو بار رنک شوید. یعنی وب‌سایتتان هم در صفحه نخست و هم در بخش PAA جایگاه بگیرد. درحالی‌که این امر درباره صفحه ویژه گوگل یا همان Featured Snippest امکان‌پذیر نیست.
  • به‌واسطه نمایش بیش از ۷۵ درصد نتایج بخش PAA در بین سه نتیجه اول در SERP، وب‌سایت شما به‌عنوان پاسخی برای پرسش کاربران، می‌تواند در بالای صفحه نتایج جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص دهد.
  • از این بخش می‌توان به‌عنوان ابزاری برای بهبود جستجوی سؤالاتی یا کوئری‌‌‌‌هایی استفاده کرد که گوگل برای تفسیر آن‌ها تلاش می‌کند.
۵- بخش People Also Ask (مردم همچنین می‌پرسند) را بهینه سازی کنید

بسیاری از بازاریابان در حال حاضر توجهی به بخش PAA نمی‌کنند و به همین دلیل، شما می‌توانید با استفاده از این فرصت، یک مزیت رقابتی برای وب‌سایتتان کسب کنید.

۶- به لینک‌های شکسته (خراب) رقبایتان دستبرد بزنید!

ما قبلاً در این خصوص که ایجاد بک لینک های باکیفیت، چقدر دشوار است صحبت کرده‌ایم. اما گاهی لینک‌های شکسته هم می توانند یک فرصت عالی برای بهره‌برداری و دریافت بک لینک باشند.

با وجود اینکه تاکتیک پیدا کردن لینک‌های شکسته، معمولاً مبتنی بر شناسایی و یافتن لینک‌های خراب وب‌سایتتان، تولید محتوای متناسب با آن لینک و تلاش برای احیای مجدد یک محتوای مُرده است، اما با اِعمال یک چرخش کوچک در این تاکتیک، می‌توانید آن را روی رقبا و به نفع خودتان اجرا کنید: شما باید لینک‌های شکسته‌ای را که در وب‌سایت رقبایتان کاربران را با خطای ۴۰۴ مواجه می‌کنند، پیدا کنید!

برای این کار دامنه وب‌سایت رقیب را در ابزار SEMrush Backlin وارد کرده و پس از انتخاب زبانه‌ی Indexed Pages، گزینه Target URL error را علامت بزنید.آنچه در ادامه می‌بینید، درواقع همان صفحاتی هستند که خطای نوع ۴XX را نشان می‌دهند. بعضی از این صفحات که از وب‌سایت‌های دیگر هم بک لینک گرفته‌اند، به‌واسطه همین نقص فنی، نمی‌توانند محتوایی به کاربران نشان دهند و به همین دلیل، لینک شدنشان در وب‌سایت‌های دیگر، عملاً جایگاه یا رتبه‌ای برایشان نمی‌آورد.

افزایش ترافیک سایت

نتایج این صفحه را بر مبنای دامنه‌ها (Domains) مرتب کنید. با این کار تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده‌ای را مشاهده خواهید کرد که به یکی از صفحات خاص وب‌سایت رقیب، لینک داده‌اند. منطقی‌تر است که کار را با این معیار آغاز کنیم چون تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده‌، معیارهای بهتری در موفقیت فرایند ایجاد بک لینک هستند.بیایید اولین لینک از این فهرست را بررسی کنیم. پس از باز کردن این لینک، به‌وضوح خواهیم دید که با خطای ۴۰۴ روبرو می‌شویم:روی این لینک در ابزار SEMrush Backlink کلیک کنید تا صفحه جدیدی که حاوی اطلاعات ویژه‌ای درباره لینک این لینک برایتان باز شود. حالا روی زبانه‌ی backlinks بزنید.

بهتر است محتویات این صفحه را بر مبنای follow فیلتر کنید. آنچه می‌بینید، فرصت‌هایی هستند که در دسترس شما قرار دارند و محتواهای مشابهی از وب‌سایتتان را که می‌توانند جایگزین لینک شکسته‌ی رقیب شوند، به شما پیشنهاد می‌دهند. البته توجه داشته باشید که گاهی شاید لازم باشد این محتوای جایگزین را ایجاد کنید.علاوه بر این شما با این سازوکار، به وب‌سایت‌های مرجع نیز کمک می‌کنید تا از رقم زدن یک تجربه کاربری ناخوشایند که در اثر کلیک روی لینک‌های شکسته ایجاد می‌شود، جلوگیری کنند.

۷- برای نشان دادن تخصص موضوعی، از محتوای پشتیبانی‌کننده استفاده کنید

گوگل همواره می‌خواهد برای هر جستجو، بهترین نتایج ممکن را نشان دهد و به همین دلیل است که بهینه‌سازی موضوعی نیز مانند بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها اهمیت دارد.شما باید بتوانید تخصص موضوعی‌تان را به گوگل نشان دهید تا شانستان را برای قرار گرفتن در جایگاه‌های مناسب صفحه نتایج به ازای کلیدواژه‌های تجاری بالا ببرید. این امر مستلزم درک مفهوم محتوای پشتیبانی‌کننده (Supporting Content) است. آیا با خوشه‌های موضوعی آشنا هستید؟

اساساً ایجاد محتوای پشتیبانی‌کننده، همان فرایند ایجاد محتوای خوشه‌ای است که در آن هر محتوا به یک صفحه‌ستون (Pillar Page) مربوط می‌شود. محتواهای خوشه‌ای، صفحات عمیق‌تری هستند که به یک سؤال خاص درباره یک موضوع کلی پاسخ می‌دهند. این استراتژی کمکتان می‌کند تا بتوانید برای کلیدواژه‌های دم‌بلند، محتوایی بهینه خلق کنید.محتوای پشتیبانی‌کننده را قطعاتی فرض کنید که به مطالب وب‌سایتتان، عمق موضوعی می‌بخشند و به گوگل و کاربران نشان می‌دهند که در زمینه‌ای که فعالیت دارید، واقعاً متخصص هستید. بااین‌حال، مهم است بدانید که این محتوا، الزاماً همیشه بر مبنای بینش حاصل از تحقیق درباره کلیدواژه‌ها ایجاد نمی‌شود.

درواقع تولید و انتشار محتوا پیرامون روندهای جدید یا زیرموضوعات، به اندازه نوشتن مطالبی که می‌توانند در کانال‌های اجتماعی یا کانال‌های دیگر، جلب‌توجه کنند، اهمیت دارد.محتوای پشتیبانی‌کننده، ممکن است به‌خودی‌خود نتواند هر ماه، هزاران ترافیک ارگانیک برای وب‌سایتتان جذب کند اما می‌تواند به صفحات اصلی یا همان Pillar Pages کمک کند تا جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجو بگیرند. این نوع محتوا اگر به‌درستی تبلیغ و ترویج شود، می‌تواند ترافیک اختصاصی‌اش را از طریق کانال‌های دیگر به دست بیاورد.

۸- برای پشتیبانی از جایگاه‌های صفحه دوم، از لینک‌های داخلی استفاده کنید

آیا کلیدواژه‌هایی هست که به ازای آن‌ها صفحاتتان در دومین صفحه گوگل، رنک شده و لازم باشد جایگاهشان را به صفحه اول ارتقا دهید؟ استفاده از لینک‌های داخلی در مطالب مختلف که کاربران را به این صفحات هدایت می‌کنند، می‌توانند در دستیابی به این هدف، کمکتان کنند.لینک دهی داخلی، هم از جنبه ارتقای جایگاه صفحه و هم از جنبه ارتباط موضوعی، اهمیت دارد. این روش، یک تکنیک بسیار کم‌کاربرد در سئو است و اغلب همین که جایگاه صفحه از ۲ به ۱ ارتقا پیدا کند، استفاده از آن موضوعیت چندانی ندارد.

 برای پشتیبانی از جایگاه‌های صفحه دوم، از لینک‌های داخلی استفاده کنید

برای استفاده از لینک دهی داخلی، ابتدا باید محتواهای ایندکس شده در دومین صفحه SERP را که باید ارتقا پیدا کنند، شناسایی کنید.بنابراین روی صفحات برتر وب‌سایتتان که از منابع دیگر لینک گرفته‌اند تمرکز نموده و تا جایی که امکان دارد برای تقویت صفحات دیگر در آن‌ها از لینک‌های داخلی استفاده کنید. البته احتمالاً فرصت‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارند. مثلاً در ارتباط با صفحاتی که دارای ارتباط موضوعی با یکدیگر هستند. به گوگل بروید و در کادر جستجو عبارت ” site: ” و سپس دامنه و کلیدواژه هدفتان را وارد کنید.آنچه در نتایج جستجو می‌بینید، صفحاتی هستند که گوگل آن‌ها را با کلیدواژه‌تان، مرتبط می‌داند. این کار را برای کلیدواژه‌های مختلف انجام داده و اگر صفحاتتان فاقد لینک داخلی بودند، حتماً این لینک دهی را برای آن‌ها انجام دهید.

۹- Core Web Vitals را بهینه‌سازی کنید

Core Web Vitals یا همان هسته‌های حیاتی وب الگوریتمی است که در کنار چند عامل جانبی دیگر بر تجربه کاربری تأثیر می‌گذارد و در سال ۲۰۲۱ معیاری مهم در رتبه‌بندی صفحات خواهد بود. مهم‌ترین این عوامل جانبی عبارت‌اند از:

  • موبایل فرندلی بودن
  • پیمایش امن
  • HTTPS
  • میانبرهای نفوذی ناخواسته (Intrusive Interstitials)
Core Web Vitals را بهینه‌سازی کنید.

البته احتمالاً شما با بسیاری از موارد مذکور آشنا هستید و برای مدتی طولانی، وب‌سایتتان را از این جنبه‌ها بهینه کرده‌اید. اما حالا هسته‌های حیاتی وب هم به حوزه‌ای مهم تبدیل شده که باید آن را مورد توجه قرار دهید.این الگوریتم که در اوایل سال ۲۰۲۰ اجرایی شد، شامل مجموعه‌ای از سنجه‌هاست که سه جنبه مهم یعنی سرعت بارگیری، تعامل و ثبات بصری را که نقش مهمی در کیفیت تجربه کاربر دارند می‌سنجند که در اینجا هر یک از سنجه‌ها را معرفی و تعریف می‌کنیم:

بزرگ‌ترین ترسیم محتوایی (Largest Contentful Paint): این همان زمان بارگذاری محتوای اصلی یک صفحه است که در حالت ایده‌آل باید ۲٫۵ ثانیه یا سریع‌تر باشد.تأخیر تا اولین ورودی (First Input Delay): مدت‌زمانی که یک صفحه، قابلیت تعامل با کاربر را پیدا می‌کند که در حالت ایده‌آل باید کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه باشد.تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift): این سنجه به میزان ثبات صفحه و بروز تغییرات چیدمانی غیرمنتظره در محتوای آن صفحه مربوط است که در حالت ایده‌آل باید کمتر از ۰٫۱ باشد.خود گوگل در این باره این‌طور می‌گوید:

Core Web Vitals درواقع زیرمجموعه‌ای از Web Vital اپایشست که روی همه صفحات وب اِعمال شده و وب‌مسترها باید آن را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. این الگوریتم در همه ابزارهای گوگل، وجود دارد. هر یک از هسته‌های حیاتی وب که نمایانگر وجه متمایزی از تجربه کاربر هستند، قابل‌اندازه‌گیری بوده و پیامدهای مهم یک نتیجه مهم کاربر-محور را نشان می‌دهند.شما می‌توانید سنجه‌های   Core Web Vitals را در ابزار گوگل سرچ کنسول و در منوی enhancements مشاهده کنید.

۱۰- با تلاش بیشتر تیم روابط عمومی دیجیتال، برند منشن‌ها را به لینک تبدیل کنید.

اکثر مشاغل حتی اگر رویکرد فعالانه‌ای نسبت به روابط عمومی نداشته باشند، هر از چند گاهی شاهد این هستند که نامشان در رسانه‌های آنلاین مطرح می‌شود. این اشاره به نام برند یا کسب و کار در فضای آنلاین را اصطلاحاً برند منشن (Brand Mention) می‌گویند.وقتی یک تیم روابط عمومی دارید که برای ارتقای کسب‌وکارتان تلاش می‌کند، تقریباً همیشه این فرصت وجود دارد که به این تلاش‌ها از جنبه سئو، جهت دهید. متأسفانه رسانه‌های آنلاین که به نام کسب و کارتان اشاره می کنند، همیشه به وبسایتتان لینک نمی دهند.

هرچند همین اتفاق (برند منشن) هم مطمئناً می‌تواند تا حد زیادی اهداف و انتظارات یک متخصص روابط عمومی را محقق کند، اما سئو کاران به خوبی از قدرت لینک‌های سردبیری آگاه هستند. به‌هرحال، بیایید بررسی کنیم که چرا در رسانه‌های آنلاین به جای لینک دادن به وب‌سایت یک کسب‌وکار، اغلب صرفاً از نام برند (بدون لینک دادن) استفاده می‌کنند؟ این امر دو دلیل اصلی دارد:

  • چیزی برای لینک دادن که بتواند ارزش‌افزوده‌ای برای مخاطبان ایجاد کند، وجود ندارد
  • نگارنده مطلب (که احتمالاً هم با محدودیت زمانی روبرو بوده) به هر دلیلی، چنین کاری را انجام نداده است

قطعاً شما می‌توانید برند منشن‌ها را با لینک دهی به وبسایتتان همراه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تلاش کنید با محتوای ارزنده، رسانه های دیگر را متقاعد کنید که درج لینکتان در مطالبشان، برای مخاطبان ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. البته گاهی هم برقراری ارتباط با وبسایت هایی که بدون لینک دادن به شما از برندتان نام برده اند (بالاخص اگر این امر ناشی از حواس پرتی یا بی دقتی باشد)، می تواند اقدام موثری برای لینک گرفتن از آنها باشد.

خب! حالا از کجا شروع می‌کنید؟

شما می‌توانید با استفاده از SEMrush Brand Monitoring Tool برند منشن‌های مرتبط با کسب‌وکارتان را در فضای آنلاین پیدا کنید. با وارد کردن دامنه وب‌سایتتان در این بخش می‌توانید همه برند منشن‌های مرتبط با کسب‌وکارتان را به‌صورت آنلاین مشاهده کنید. اما این قابلیت زمانی برایتان فایده بیشتری دارد که شما فیلتری اِعمال کنید تا فقط آن مواردی که علی‌رغم نام بردن از برند، هیچ لینکی به وب‌سایتتان نداده‌اند، نمایش داده شوند.

با اِعمال این فیلتر، همه این موارد به شما نشان داده می‌شوند. این برند منشن ها را یک فرصت طلایی بدانید و تلاش کنید آن‌ها را به یک لینک تبدیل نمایید.از این قسمت می‌توانید لینک چنین صفحاتی را مستقیماً SEMrush Link Building Tool بفرستید تا ایمیل‌های ارتباطی‌تان را برای رایزنی در این مورد به وب‌سایت‌های مختلف ارسال کرده و روی پیشرفت امور نظارت داشته باشید.

افزایش ترافیک سایت

۱۱- جستجوی تصویری را بهینه‌سازی کنید

اگر تصاویر مورد استفاده در وب‌سایتتان را بهینه‌سازی نکنید، فرصت جذب ترافیک از منبعی را از دست می‌دهید که احتمالاً بسیاری از رقبا از آن غافل مانده‌اند. فراموش نکنید که جستجوی بصری، حالا دیگر اهمیت زیادی دارد.بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بهینه‌سازی تصاویر صرفاً به درج آلت تگ‌ها برای عکس‌ها خلاصه می‌شود اما این‌طور نیست. اگر بتوانید تصاویر وب‌سایتتان را به‌درستی بهینه‌سازی کنید، شانس زیادی برای کسب یک جایگاه عالی در صفحه نتایج جستجوی تصاویر خواهید داشت.

خب! از کجا شروع می‌کنید؟ برای این کار باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • آلت تگ‌ها
  • نام فایل‌ها
  • تغییر اندازه تصاویر به ابعاد موردنیاز
  • کاهش حجم تصاویر
  • ایجاد نقشه سایت تصاویر
  • بارگذاری تصاویر در سیستم توزیع محتوا

درحالی‌که بازگشت و بهینه‌سازی همه تصاویرِ موجود ممکن است قدری زمان‌بر باشد، فرایندی ایجاد کنید تا هنگام افزودن و بارگذاری تصاویر جدید به وب‌سایت، موارد بالا از همان ابتدا مورد توجه قرار بگیرند.

۱۲-  لینک‌های سمی (مخرب) را پاک کنید

همان‌طور که بک‌لینک‌ها می‌توانند به وب‌سایت شما در کسب جایگاه بهتر گوگل کمک کنند، لینک‌های نامناسب می‌توانند به جایگاهتان آسیب بزنند.اگر به دستورالعمل طرح لینک مراجعه کنیم، می‌توانیم از موضع گوگل درباره لینک‌های سمی (Toxic Links) یا غیرطبیعی، آگاه شویم:هر لینکی که به‌منظور دست‌کاری رتبه یک صفحه یا سایت در صفحه نتایج گوگل ایجاد شود، می‌تواند به‌عنوان بخشی از طرح لینک و نقض دستورالعمل‌های خط‌مشی‌های گوگل وب‌مستر تلقی شود. این قاعده، هرگونه دست‌کاری در لینک‌های مرتبط با وب‌سایت، چه لینک‌ها ورودی و چه لینک‌های خروجی را شامل می‌شود.

چنین لینک‌هایی در بهترین حالت ممکن، نادیده گرفته می‌شوند و در بدترین حالت، به جایگاهتان در صفحه نتایج گوگل، آسیب می‌زنند.اگر لینک‌های سمی در وب‌سایتتان وجود دارد، توصیه می‌کنیم که برای پاک‌سازی آن از این لینک‌ها زمان صرف کنید. دلایل مختلفی وجود دارند که به‌واسطه آن‌ها یک وب‌سایت ممکن است دارای لینک‌های سمی باشد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • لینک‌هایی که خریداری شده‌اند (یا در ازای محصولات اهدایی، دریافت شده‌اند)
  • لینک سازی با استفاده از انطباق دقیق کلمات
  • سئوی منفی
  • بازاریابی مقاله‌ای گسترده یا کمپین‌های پست میهمان (Guest Posting)
  • دایرکتوری ضعیف یا تاکتیک‌های کم‌کیفیت در نشان‌گذاری (Bookmark) سایت
لینک‌های سمی (مخرب) را پاک کنید .

برای یافتن لینک‌های سمی می‌توانید از SEMrush Backlink Audit Tool استفاده کنید.دامنه وب‌سایتتان را در این ابزار وارد و تنظیم کنید تا اطلاعات مربوط به میزان سمی بودن لینک‌هایتان را ببینید و با درک جزئیات واضح، متوجه شوید که نواقص لینک‌ها چه خطراتی می‌تواند برای وضعیت سئوی وب‌سایت  داشته باشد؟

از این قسمت می‌توانید لینک‌هایی که سمی به نظر می‌رسند را بررسی کنید. آن‌هایی را که از طبیعی و عادی بودنشان مطمئن هستید به لیست سفید اضافه کنید و آن‌هایی را که واقعاً مشکل دارند، به فهرست حذف (Remove list) انتقال داده و درخواست حذف آن‌ها را برای صاحبان دامنه ارسال کنید. این ابزار به‌طور خودکار، جزئیات مربوط به اطلاعات تماس با سایت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

۱۲ راه دیگر برای افزایش ترافیک و جذب ترافیک

۱- تبلیغات

بی‌تردید هر نوع تبلیغات می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند و بالا بردن ترافیک سایت شما شود. این تبلیغات می‌تواند به صورت کلیکی، همسان، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز و… یا حتی تلویزیونی، مکتوب و محیطی باشد. البته با توجه به بودجه خود باید طوری رسانه تبلیغاتی خود را انتخاب کنید که بتوانید بیشتری ترافیک ورودی را داشته باشید. معمولا تبلیغات و بازاریابی در فضای آنلاین بهتر جواب می‌دهد.

تیلیغات

بیشتر بخوانید: تبلیغات آنلاین چیست؟

۲- حضور در شبکه‌های اجتماعی

یکی از بهترین روش‌های بالا بردن ترافیک سایت حضور در شبکه‌های اجتماعی است. از طریق کانال‌های مختلف توزیع محتوا می‌توانید مطالب خود را تبلیغ کنید و با قراردادن لینک محتوا کاری کنید تا کاربران به سمت سایت شما هدایت شوند.

۳- انواع محتوا

انواع محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید تنوع لازم را ایجاد کرده و ترافیک ورودی بیشتری دریافت کنید. به کمک انواع فرمت‌های محتوایی می‌توانید چیزی که مخاطب می‌خواهد به او ارائه کنید. گاهی می‌توانید از محتوای ویدیویی در پلتفرم‌های پخش ویدیو استفاده کنید، گاهی هم می‌توانید سراغ محتوای متنی بلند و کوتاه بروید.

۴- عنوان جذاب

اولین چیزی که نظر مخاطبان را جلب می‌کند، عنوان و تیتر جذاب است. هرچه عناوین شما بهتر، جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشند، درنتیجه نرخ کلیک بیشتری می‌گیرند و ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند. عنوان محتواست که باعث می‌شود بقیه آن خوانده شود و نظر کاربر را جلب کند.

۵- کلمات کلیدی

هر چه کلمات کلیدی را بهتر و دقیق‌تر انتخاب کنید، بیشتر باعث بالا رفتن ترافیک وب‌ سایت شما خواهد شد. کاربران براساس نیاز و نیت خود به جستجو می‌پردازند، بنابراین کلمات کلیدی را باید دقیق‌تر انتخاب کنید و معمولا کلمات کلیدی طولانی تر و چندبخشی ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند.

۶- ایجاد ترافیک ارجاعی (Referral)
باید کاری کنید تا از پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف به سمت شما بک‌لینک ارسال شود و بتوانید ترافیک ریفرال بسازید. هر چه محتوای بهتر و جذاب‌تری داشته باشید و به عنوان منبع موثق شناخته شوید، می‌توانید بک‌لینک‌های بیشتر و بهتری دریافت کنید.

۷- ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی بسیار خوب و اثربخش است که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک از آن استفاده می‌کنید. این روش به خوبی کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک ورودی سایت خود را بالاتر ببرید. ضمن اینکه می‌توانید از کاربران بخواهید تا عضو خبرنامه شوند و به محتوای جدید شما دسترسی داشته باشند. بنابراین با کلیک روی لینک محتوای ارسالی ترافیک وب‌ سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

۸- سایت ریسپانسیو

موبایل فرندلی یا Mobile First یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل برای رتبه‌بندی و نمایش محتوای شما در صفحه نتایج جستجوست. از آنجایی که این روزها بیشتر کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت وارد سایت شما می‌شوند، بنابراین باید طراحی سایت‌تان کاملا ریسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد و روی هر صفحه نمایشی به درستی نشان داده شود. همین کار باعث می‌شود در صفحه نتایج عملکرد بهتری داشته باشید و ترافیک بالاتری بگیرید.

سایت ریسپانسیو

۹- ارتقای سرعت سایت

بهترین محتوا را هم داشته باشید ولی سایت شما از رابط کاربری و تجربه کاربری خوبی برخوردار نباشد، هیچ فایده‌ای ندارد. یکی از موارد بسیار مهم در رقم زدن بهترین تجربه برای کاربر، سرعت سایت است. سایتی که کند باشد مشتری زیادی نخواهد داشت و در نتیجه رفته رفته ترافیک شما نیز افت خواهد کرد.

۱۰- استفاده از ابزارهای تحلیلی

ابزارهای تحلیلی نظیر گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل که به رایگان اطلاعات و گزارش‌های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهند، کمک می‌کنند تا بتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. به کمک این ابزارهای متوجه می‌شوید چه مشکلاتی وجود دارد، عملکرد کمپین‌های شما چطور بوده یا ترافیک ورودی شما دقیقا از کجاست. به همین دلیل با برطرف کردن خطاهای موجود یا سرمایه‌گذاری و تقویت بخش‌های بهتر، می‌توانید ترافیک خود را افزایش دهید.

۱۱- برگزاری رویداد

برگزاری رویدادهای حضوری و غیرحضوری مانند وبینار کمک می‌کند تا مخاطبان زیادی برای ثبت نام، دریافت فایل و کسب اطلاعات درباره جزئیات رویدادها به سایت شما سر بزنند. بنابراین ترافیک ورودی سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

۱۲- اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها افرادی هستند که فالوئرهای زیادی دارند و می‌توانند روی مردم اثرگذار باشند. بنابراین اجرای کمپین‌های مشترک با آنها و اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند در زمان مشخصی حجم زیادی از کاربران را به سمت سایت شما هدایت کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

افزایش ترافیک وب سایت با ویرایش محتوای قدیمی

محتواهای مختلفی روی سایت ما وجود دارند که در گذشته برای تولید و انتشار آنها هزینه کرده‌ایم و زحمت کشیده‌ایم. بنابراین باید تا جایی که می‌توانیم از آنها دوباره استفاده کنیم. برخی از این محتوا قابلیت به‌روزرسانی دارند و برخی دیگر را می‌توانید کامل‌تر و غنی‌تر کنید. اما وقتی محتوا تازه می‌شود، از نظر گوگل ارزش دارد و از طرف دیگر مخاطبان با یک محتوای به‌روز مواجه می‌شوند و همین موضوع کمک می‌کند ترافیک سایت شما بهبود یابد.

جمع‌بندی: چگونه ترافیک سایت خود را افزایش دهیم؟

جنگ تمام کسب‌وکارها در فضای آنلاین برای این است که بتوانند مشتریان بیشتری داشته باشند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند. با توجه به قیف فروش، در قسمت ابتدایی تعداد زیادی از کاربران به سمت سایت شما می‌آیند و سپس تعدادی از آنها تحت عنوان خریدار واقعی خارج می‌شوند. بنابراین برای بالابردن نرخ تبدیل خود باید دنبال افزایش ترافیک وب سایت باشید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشانید.
برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. برخی از مهمترین موارد شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  1. انواع تبلیغات
  2. تولید محتوای ارزشمند
  3. بهبود سئو سایت
  4. حضور جدی در شبکه‌های اجتماعی
  5. و…

نسرین ظریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *